Hoofdmenu
“De nul houden”
Risicomanagement is een onderschat onderdeel van de communicatiestrategie. Mijn adagium is de bekende uitspraak van Johan Cruyff: “wanneer je de nul houdt heb je de wedstrijd voor de helft gewonnen.” Zo is het ook met publiciteit en campagnes: datgene wat misgaat bepaalt veel meer het beeld dan het goede nieuws. Regie, risicomanagement, monitoring en een goede stakeholderanalyse zijn een voorwaarde om risico’s in te schatten en fouten te voorkomen.
“Openheid is geen keuze”
In onze huidige mediacratie valt nieuws niet meer achter te houden. Via sociale media als Twitter, Facebook en Instagram gaat achter vrijwel iedereen een journalist schuil. Dit stelt bedrijven en organisaties voor nieuwe uitdagingen in hun communicatiebeleid. In de politiek is die invloed al ruimschoots merkbaar en ook Defensie heeft daar op moeten inspelen.
“Een campagne vereist een militaire aanpak”
Hiërarchie lijkt een besmet woord. Sociaal leiderschap is in. Maar een winnend team kan niet zonder een duidelijke aanvoerder. Wanneer een kernboodschap wordt vastgesteld is die algemeen geldend, een doelgroepenkeuze blijvend en een planning bepalend. Crisiscommunicatie moet een verantwoordelijkheid zijn van een aangewezen functionaris terwijl de rest van het team doorgaat met het grote plan.